Lovendring i bruk av bedriftshelsetjeneste
Fra 1. januar endres reglene for bedriftshelsetjenesten, hva betyr dette for din bedrift?
Fra 1.januar 2023 ble reglene for bedriftshelsetjeneste endret, og alle bedrifter som har krav om godkjent bedriftshelsetjeneste har nå mottatt brev fra Arbeidstilsynet med informasjon. Regelverksendringen medfører ingen endring i hvilke bedrifter som har plikt til å knytte seg til godkjent bedriftshelsetjeneste, men BHT sin rolle og mandat er blitt tydeligere.
Se hvilke bransjer som har plikt til å knytte til seg bedriftshelsetjeneste
Bakgrunnen for lovendringen
På Arbeidstilsynet sin nettside opplyses det at bakgrunnen for lovendringen er at en bredt sammensatt ekspertgruppe konkluderte med at bedriftshelseordningen ikke fungerte helt i henhold til intensjonen. Over en fireårs periode har Arbeidstilsynet kontrollert og avdekket at 21% av bedriftene med lovpålegg om BHT, ikke har dette, samt at 39% mangler en tilfredsstillende plan for BHTs bistand.
Hva betyr lovendringen?
En bedriftshelsetjeneste skal bistå arbeidsgiver i arbeidet med å skape sunne og trygge arbeidsforhold i virksomheten. Bedriftshelsetjenesten skal ha en fri og uavhengig stilling i arbeidsmiljøspørsmål, og er en fagkyndig og rådgivende tjeneste.
Regelverksendringen betyr at bedriftshelsetjenestens rolle og mandat blir enda tydeligere, og det vektlegges at bedriftshelsetjenesten først og fremst skal bidra til det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet i virksomheten. Tjenestene som BHT leverer skal ta utgangspunkt i risikoforhold i virksomheten som har betydning for de ansattes arbeidshelse. De tjenestene BHT gir til virksomhetene som ikke er knyttet til risikoforhold, regnes som tilleggstjenester.
En viktig endring er i tillegg at alle ansatte i bedriftshelsetjenestene skal gjennomføre en obligatorisk opplæring.